18
maart
2021
de kracht van beweging

De kracht van beweging!

De kracht van beweging!

Bewegen is leven. Beweging in je leven zorgt voor vooruitgang. Letterlijk en figuurlijk. Wanneer je je ene been voor je andere plaatst dan loop je vooruit. Maar beweging gaat zo veel verder dan alleen maar de fysieke verplaatsing. De juiste vormen van beweging kunnen zorgen voor mentale, intellectuele, emotionele en fysieke verbetering. Hierdoor ervaren mensen meer levenskwaliteit, meer zelfstandigheid, meer veerkracht, meer plezier en uiteraard meer geluk.

Misschien heb je weleens van die filmpjes gezien van chinese 80 – 90 plussers die nog steeds de mooiste en moeilijkste yoga poses laten zien of prachtige vloeiende tai chi bewegingen demonstreren. Dit heeft helemaal niks te maken met erfelijkheid of de juiste genen. Dit komt enkel en alleen maar omdat deze aziaten in beweging blijven. Dagelijks zoeken ze de grenzen op van hun gewrichten en ze zorgen er voor dat deze gewrichten drie dimensionaal bewegen.  Want stilstaan staat gelijk aan achteruitgang. Zeker naar mate de leeftijd vordert. Maar ook bij de huidige jeugd zien wij al beweegarmoede. In de afgelopen jaren hebben wij al veel tieners gezien die niet meer met hun vingers bij hun tenen kunnen komen (zonder de knieën te buigen). En wanneer dit dan op oudere leeftijd het geval is dan horen we vaak: “ah dat komt door de leeftijd, dat hoort er gewoon bij”. Maar niks is minder waar. Dit heeft enkel en alleen maar te maken met het feit dat we die bewegingen in het dagelijks leven niet meer hebben gebruikt. Je bewegingsvocabulaire is tot een minimum beperkt gebleven. Je hebt fysiek gezien te lang STILGESTAAN.

Een aantal maanden geleden werd ons gevraagd, op verzoek van beide dochters, om een ouder echtpaar (70 +) te gaan trainen. Maar, zo werd ons verteld, moesten we hun moeder niet op een matje op de grond leggen want dan kwam ze nooit meer overeind. Wanneer dit op dit moment het geval is kunnen we twee dingen besluiten. Of we gaan inderdaad nooit meer op de grond liggen en we schrappen deze bewegingen ook uit het bewegingsvocabulaire of we gaan ermee aan de slag en we zorgen ervoor dat we deze beweging weer toevoegen aan onze grote bewegingsbibliotheek. Wij kunnen dan ook trots vermelden dat deze dame in kwestie een aantal weken later 10 x achter elkaar op de grond kon gaan liggen en zelfstanding, zonder hulpmiddelen, ook weer overeind kon komen. Dit geeft zo ontzettend veel vrijheid en zelfstandigheid terug.

Dus de grote conclusie is! Kun je je eigen veters niet meer strikken, lukt het je niet meer om een half uurtje met je (klein)kinderen te spelen of is je favoriete ommetje ineens te ver? Blijf er niet mee zitten en neem geen genoegen met je huidige fysieke beperkingen maar ga ermee aan de slag. Geef niet op en gooi alle vooroordelen, overtuigingen en excuses overboord en kom in beweging. De kwalen van ouderdom komen niet perse met de jaren. Het grootste deel van alle ouderdomskwalen is niks anders dan beweegarmoede.

Wat kun je nu zelf doen om bewegingsarmoede te voorkomen? Wees je bewust van je eigen lijf. Waar zit je kracht en waar kom je tekort? Is je grootste beperking je kracht, je conditie of je lenigheid? Ga aan de slag met je beperking. Doe aan kracht training, Schrijf je in voor yoga of doe iedere dag wat verschillende stretches voor de spieren die de meeste aandacht nodig hebben. Zoek een maatje om mee te wandelen, hardlopen of fietsen. Of beter nog, zoek een goede personal trainer of coach die jou helpt om de juiste bewegingen (goed) te maken en kom terug in de kracht van je lijf. Want je lijf heeft jou nooit in de steek gelaten. Jij hebt je lijf niet de juiste aandacht gegeven. Neem de controle terug, kom in beweging en geef je lijf de aandacht die het nodig heeft en verdient.

Mocht je nog wat inspiratie nodig hebben om in beweging te komen hebben we hier wat links toegevoegd voor zowel kracht als lenigheidsoefeningen.

https://www.youtube.com/watch?v=VlG9zXOhEIY

https://www.youtube.com/watch?v=cnZXtMYnICU

Lars Timmer & Roelof van de Belt

contact@personallfit.nl

06 342 313  86